rešerše webu







16.1.2011, ToSiPiš.cz: HOMEKarel ČapekAkce a události

mechanický humanoidní robot ala RUR
Robot z anglické verze Čapkovy hry R. U. R., vystavovaný na londýnské výstavě v roce 1928.

Článek spisovatele Karla Čapka o původu slova robot přinesly původně Lidové noviny z 24. 12. 1933. Dnes jej otiskujeme jako připomínku 90 výročí prvního uvedení Čapkovy hry R. U. R., k níž došlo v lednu roku 1921. Jak to tedy tehdy bylo?

O slově robot (výňatek Čapkova textu z roku 1933)

Zmínka prof. Chudoby o tom, jak se podle svědectví Oxfordského slovníku ujalo slovo robot a jeho odvozeniny v angličtině, mne upomíná na starý dluh. To slovo totiž nevymyslel autor hry RUR, nýbrž toliko je uvedl v život. Bylo to tak: v jedné nestřežené chvíli napadla řečeného autora látka na tu hru. I běžel s tím zatepla na svého bratra Josefa, malíře, který zrovna stál u štafle a maloval po plátně, až to šustělo.

„Ty, Josef,“ začal autor, „já bych měl myšlenku na hru.“

„Jakou,“ bručel malíř (opravdu bručel, neboť držel přitom v ústech štětec).

Autor mu to řekl tak stručně, jak to šlo.

„Tak to napiš,“ děl malíř, aniž vyndal štětec z úst a přestal natírat plátno. Bylo to až urážlivě lhostejné.

„Ale já nevím,“ řekl autor, „jak mám ty umělé dělníky nazvat. Řekl bych jim laboři, ale připadá mně to nějak papírové.“

„Tak jim řekni roboti,“ mumlal malíř se štětcem v ústech a maloval dál. A bylo to. Tím způsobem se tedy zrodilo slovo robot; budiž tímto přiřčeno svému skutečnému původci.

cover knihy Karel Čapek

Řadu dalších nečekaných souvislostí, které mají silný aktualizační potenciál pro soudobou společnost počátku 21. století, najdete v knize Vojáku Vladimíre...Karel Čapek, Jindřich Groag a odpírači vojenské služby, kterou nedávno vydalo nakladatelství NZB.






Chcete znát i další souvislosti, které se vztahují k historii slova robot? Jak se vůbec rodí účinný název? Jaký druh kreativity je k vytváření názvu zapotřebí? Kniha uvedená níže popisuje všechny důležité požadavky. Vedle toho navíc poutavým způsobem líčí zajímavou historii více než 300 slavných a účinných značek z Česka i ze světa.

Jak vytvořit účinný název a vybudovat zvučnou značku

Pokud si chcete vytvořit zvučný název pro svou firmu, zboží nebo služby, skvělou pomůckou vám bude kniha Jak vytvořit atraktivní obchodní název firmy, služby, produktu, značky.

Na více než 300 stranách se dozvíte, co všechno by měl účinný obchodní název splňovat, a čeho je třeba se při jeho tvorbě vyvarovat. Svěží a praktický výklad je doplněn množstvím konkrétních ukázek a případových studií z tuzemského prostředí i ze světa.

Vytvoření názvu zboží / firmy

Další související informace najdete na webu www.TvorbaNazvu.cz.

Knihu Jak vytvořit atraktivní obchodní název firmy, služby, produktu, značky můžete za výhodnou cenu pořídit přímo na webu nakladatele, tedy na adrese www.NZB.cz.

›› Zpět