rešerše webu







30.1.2010, ToSiPiš.cz: HOMECopywritingReklama, marketing

Cover knihy Beginning iPhone Development

Kde ale začít? To je častá otázka těch, kdo pokukují po vytváření aplikací pro iPhone. Co jsem potřeboval pro začátek? MacBook s OS Leopard (OS X 10.5.6). Zaregistrovat se na Phone developer a stáhnout si programy Xcode a iPhone Simulator v jednom balíčku.

Obrázky ve větším rozlišení si můžete stáhnout z úložiště.

Nejdříve jsem hodiny četl návody, rady a postřehy co a jak v anglickém návodu iPhone OS Programming Guide. Bylo tam pro mě mnoho nového, a tak i když jsou v návodu demonstrativní postupy, nebyl jsem z toho vůbec moudrý. Věřím, že je ve výsledku programovací jazyk Cocoa a Objective-C určitě logický jazyk, zpočátku však u mě vyvolal pocity, že tohle asi nezvládnu.

Potom jsem s radostí narazil na knížku Beginning iPhone 3 Development Exploring the iPhone SDK v angličtině a prokousával se prvními stránkami z 586 stran o vytváření jednoduché aplikace, kde se kliknutím na ikonu zobrazí text. To byste nevěřili, jakou má člověk radost, když se to podaří napoprvé!

Následující stručný nástin jen popisuje hlavní body, jak na to. I když opakované vytvoření této aplikace zabere jen minuty, poprvé to trvalo několik hodin, když čtete detailní popis toho, co se vlastně stane, když...

Nejdříve otevřu Xcode a kliknu na ikonku View-based Application a zadám název, třeba abcRedakce.cz, uložím to a na displeji se objeví tři okna, kde v levé části nevím, na co kliknout. V tuto chvíli oceňuji hodiny zkoumání, kde začít a co orientačně znamenají soubory s koncovkami například: .h, .m .xib atd.

Hledal jsem koncovku .xib a přes ni otevřel Interface Builder. Ten otevírá názornou práci s ikonami, které představují jednotlivé vlastnosti, co máte v úmyslu udělat. Našel jsem ikonku Label a přesunul ji do okna, které vypadá jako obrazovka iPhonu. Napsal jsem text, teď jen otevřít okno přes Tools > Inspector a zvolit velikost písma a barvu pozadí. Vše uložím a vrátím se do Xcode a v horní části klikám na Build and Run. Chvilka napětí a otevírá se iPhone Simulator. Objeví se iPhone nadměrné velikosti, který bych rozhodně nechtěl nosit v kapse. Po chvíli vidím obsah svého výtvoru, když se tlačítkem pod displejem vracím na základní obrazovku iPhonu. Vida, ikonka je bílá a prázdná.

Zabořím oči zpět do knihy a hledám, jak na to. Vezmu obrázek upravím jeho rozměry na 57 × 57 pixelů a uložím ve tvaru s koncovkou .png. Potom obrázek vložím do složky Resources a klikám na horní lištu programu Xcode, kde hledám Project > Add to Project. Objeví se okno a klikám na Add, přitom zapomínám na fajfku, před větou, která začíná slovem Copy. Tak vše opakuji ještě jednou. Ve stejné složce Resources hledám soubor s názvem abcRedakce-Info.plist. Obsah se zobrazí ve spodním okně programu Xcode, do volného řádku Icon file píšu název obrázku. Potom už jen vše uložit a kochám se pohledem na ikonku.

Tolik krátce ke knize Beginning iPhone 3 Development Exploring the iPhone SDK.




›› Zpět