rešerše webu







12.1.2015, ToSiPiš.cz: HOMEPodnikatelské poradenstvíAkce a události

Láďa Hruška
Dvojstrana z knihy Vaříme s Láďou Hruškou, Euromedia Group, 2014

Konec roku 2014 přinesl pro knižní trh jedno nečekané překvapení. Nebyl to ani tak úspěch knihy Vaříme s Láďou Hruškou, jako především celkový náklad prodaných výtisků této knihy. Těch se totiž údajně do konce roku 2014 prodalo téměř 400.000 kusů.

Nakladatelství Euromedia Group přitom původně předpokládalo, že vydá a prodá cca 30.000 výtisků (takový byl původní náklad) a samozřejmě i to by byl hezký úspěch. S dotisky nad 100.000 kusů se původně vůbec nepočítalo. Nakonec se ale dotiskovalo opakovaně. Velcí knihkupci pak už kuchařku ani nebrali do komise (komisní prodej je pro knihkupce standard), ale rovnou za dodané výtisky platili, což se také jen tak nevidí.

„V Česku byly i knihy s vyšším nákladem, například Černých baronů od Miloslava Švandrlíka se prodalo přes milion výtisků, ale trvalo to několik let. Náklad přes 300 tisíc prodaných kusů během tak krátké doby nemá zatím obdoby ani v beletrii, ani v naučné literatuře,“ doplnila k záležitostem na tuzemském knižním trhu Marcela Turečková, tajemnice Svazu českých knihkupců a nakladatelů .

Předpokládá se, že tiskárna, distributoři a držitelé autorských práv si mezi sebou rozdělí možná až 80 milionů korun z celkového zisku.

Autorství receptů? Lidová tvorba

Pikantní je na celém projektu s Hruškovou knihou jedna věc: Knihu si svým způsobem napsali sami diváci televize NOVA. Autorem knihy Vaříme s Láďou Hruškou – levně a chutně totiž není Láďa Hruška, jak by se mohlo na první pohled zdát.

Televizní reportér Ladislav Hruška se zcela logicky stal tváří kuchařky. Levné divácké recepty v televizi NOVA dlouhodobě propagoval a je s nimi v očích diváků neoddělitelně spojen. Hruškovo několikaměsíční televizní vaření tak po zářijovém vydání knihy zafungovalo jako jakákoli efektivní reklamní kampaň.

Láďa Hruška není autorem
Ukázka z diskuze internetových čtenářů, Ahaonline.cz, září 2014

Hruška však není autorem jednotlivých receptů. Ty totiž na výzvu televize NOVA do redakce posílali jednotliví diváci, načež Hruška v rámci televizního zpravodajství postupně některé z nich otestoval, případně upravil. A právě z těchto sesbíraných a vyzkoušených receptů následně vznikla kniha Vaříme s Láďou Hruškou. Nutno ovšem říci, že diváci, kteří Hruškovi nějaký recept do televize poslali, nemusejí být nutně v pravém slova smyslu autory jednotlivých receptů. Celá řada těchto receptů totiž už dříve kolovala po internetu. Lidová tvořivost zajišťovala živelnou distribuci i prakticky nezdokumentovatelnou evoluci jednotlivých receptů. (Nejde tedy o klasický ghostwriting, protože nájemný autor zde v podstatě úplně chybí.)

Z kolika procent se tedy na finální podobě knihy autorsky podílel samotný Láďa Hruška, z kolika procent jsou základem recepty jednotlivých televizních diváků a z kolika procent jednotlivé recepty doplnili, upravili a zredigovali v nakladatelství Euromedia Group (odpovědná redaktorka Květuše Hrachová, technická redaktorka Martina Adlová), to už asi zůstane jednou provždy nevyjasněno. Podle tiráže knihy nicméně autorská práva k publikaci drží Euromedia Group a k fotografiím CET 21, tj. TV NOVA –tedy nikoli Láďa Hruška.

Vaříme s Láďou Hruškou
Ukázka z diskuze internetových čtenářů, Žena.Centrum.cz, prosinec 2014

Však už se také někteří nakvašení diváci na diskuzních fórech začínají se svým „autorstvím“ ozývat. Žel, závist nikdy nebyla dobrým arbitrem spravedlnosti. Navíc to ani není první případ, kdy se zajímavý obsah doslova válel na ulici a jenom čekal, než ho někdo sebere, správně načeše, očistí a s úspěchem prodá. Právě v tom totiž tkví obchodní cena úspěšného nápadu. A to můžeme uznat, ať už se nám obsah Hruškovy kuchařky z kulinářského hlediska líbí, nebo nelíbí.






Související články

›› Zpět