rešerše webu







1.5.2014, ToSiPiš.cz: HOMERedakční službyReklama, marketing

Slavonice

Překrásné město Slavonice se spolu s několika dalšími místy České republiky stalo součástí kampaně, kterou pro CzechTourism zajišťuje agentura Ogilvy&Mather. Jednotlivé destinace jsou propagovány v tisku, na internetu a dalšími způsoby.

Marketingová a komunikační kampaň Česko – země příběhů byla oficiálně spuštěna už v září 2013. Registrovat jsme ji nicméně začali až začátkem jara 2014, kdy ostatně začala mít pro letní turistiku hlavní smysl. Doufejme, že pro kouzelné Slavonice je to dobrá reklama, byť s jednou vadou na kráse: Slavonice jsou dostatečně zajímavé i bez toho, aby o nich copywriter ve svém textu lhal.

Kulturně bohaté Slavonice nepotřebují slaboduché pověsti

Sdělení k propagaci Slavonic totiž uvádí:

„Renesance znamená doslova znovuzrození. Slavonice přežily nájezdy husitů, mor i plundrování Švédy za třicetileté války. A když polovina města v roce 1750 shořela, postavili tu místní sochu sv. Floriána, patrona všech hasičů. Od té doby už ve městě nikdy nehořelo a Slavonice, zachovalý skvost renesanční architektury, žijí dál. Přijďte si prohlédnout unikátní sgrafita, objevte stezky, po kterých chodil loupežník Grasel se svou bandou, záhadný hrad Landštejn a další tajemství jižních Čech.“

Do každého textu se samozřejmě může vloudit chybička, nešikovná zkratka nebo nechtěný omyl. Obzvlášť popularizační a marketingové texty drobné omyly doslova přitahují. Autorem je většinou laik a bez kvalitního ověřování faktografických údajů ho básnická múza občas odnese trochu mimo realitu. Někdy se však zrodí nesmysl natolik evidentní, že by mohl svého reklamního tvůrce, nebo aspoň odpovědné pracovníky agentury, praštit do očí.






Opravdu copywriter reklamní agentury věří, že ve Slavonicích přes 250 let nehořelo? Přijde mu to natolik normální, že nenašel dostatek motivace si to alespoň někde na internetu ověřit? Spíš máme za to, že se mu jeho konstrukce natolik zalíbila, až se ji rozhodl do historie města zakomponovat.

Od roku 1750 přitom samozřejmě i ve Slavonicích hořelo mnohokrát! Některé z požárů byly dokonce značně rozsáhlé. Nejnovější aktivity slavonických hasičů lze dokonce sledovat na webu SDH Slavonice.

Historie města Slavonice je plná nesmírně zajímavých a skutečných příběhů. K propagaci skvostného města proto nebylo třeba vymýšlet slaboduché pověsti. Zodpovědný copywriter by neměl být líný si ověřit podezřelé informace a rozhodně by nikdy neměl lhát.

Do Slavonic ale určitě přejeďte. Město se svými krásami stojí za vaši návštěvu a víme i o skvělém obytování: www.CeskaKanada.info.

Co je úkolem reklamního textu, který vytváří copywriter

Copywriter (reklamní textař) má za úkol zprostředkovat potenciálním spotřebitelům zážitky a pozitivní emoce, spojené s nabízeným produktem. Copywriting je v tomto ohledu starou disciplínou, která se v moderní reklamě pevně zabydlela už ve druhé polovině 19. století.

První copywriteři se zpočátku specializovali na psaní textů pro inzeráty. Brzy však začali psát i reklamní slogany, reklamy tištěné v novinách a časopisech nebo firemní katalogy. Už tehdy samozřejmě vedle kvalitních textů vznikaly i dryáčnické reklamy, které spotřebitelům lhaly, jako když tiskne. K potírání takových forem »propagace« později vznikaly zákony i různá oborová sdružení. Tlak ze strany některých zadavatelů je však neúprosný, stejně jako je i nekonečná pohodlnost a lhostejnost některých reklamních textařů. Boj mezi poctivým copywritigovým textem a blamáží tudíž prozatím nemá konce.

Více si o poctivém copywritingu přečtěte v článku Copywriter napíše účinný reklamní text.

Poctivá reklama láká, ale nelže

Pro slušného copywritera nicméně platí, že v jeho propagačním textu by se nemělo objevit nic, co není pravda. Reklama by neměla lhát. Ono úplně stačí, když ji spotřebitelé, pod vlivem emocí, někdy neoprávněně považují za zavádějící.

Tým abcRedakce.cz se tvorbě reklamních textů věnuje už víc než deset let. Za to dobu prošla našima rukama celá řada nejrůznějších textů. Ověřili jsme si, že zadavatel, který od nás vyžaduje poctivé texty, je poctivý i vůči nám. Žádosti o vytvoření reklamního textů, které jsou v rozporu se zjevnou realitou, naši copywriteři odmítají.

Před časem jsme například připravovali reklamní texty pro obuv Ion-Mask od Hi-tec. Zadavatel nám umožnil, abychom si obuv vyzkoušeli a ověřili si, že splňuje deklarované parametry. Když jsme naopak byli jiným zadavatelem osloveni s tím, abychom vytvořili sérii textů propagujících přírodní kosmetiku, museli jsme nabídku odmítnout. Výrobce až příliš podezřele trval na tom, že jeho nová kosmetika je nejlepší, jedinečná, nejčistší, nejspolehlivější… Zároveň nám ale odmítal poskytnout jakékoli vzorky na vyzkoušení. Takové zakázky lidově řečeno „smrdí“. A ono úplně stačí, když se člověk občas sekne vlastní nedůsledností. Proč by se tedy měl do zjevného problému vědomě vrhat po hlavě.

Copywriter tu samozřejmě není od toho, aby se stal odborníkem na jednotlivé produkty. Aby ověřoval technické testy a jiné průmyslové parametry. Občas se ale v reklamních textech objevují i hrubě zavádějící nebo zcela nesmyslná vyjádření, nad kterými by se tvořivý reklamní textař mohl pozastavit.

Reklamě jako oboru nesmyslný reklamní text samozřejmě neprospívá. To je ostatně jedním z důvodů, proč roste počet spotřebitelů, hledající autentické značky, které nelžou. Více si o tom můžete přečíst v knize Jak vytvořit atraktivní obchodní název firmy, služby, produktu, značky.





Výhodný nákup – Praktický průvodce po Slavonicích a České Kanadě

Landštejn a Česká Kanada

Knihu Česká Kanada, Slavonice a Slavonicko výhodně zakoupíte přímo v e-shopu vydavatele, na webu NZB.cz.

Související články na námět Slavonice a Česká Kanada


›› Zpět