rešerše webu







15.12.2013, ToSiPiš.cz: HOMERedakční službyVýzkum, analýzy

Trend pozvolného poklesu prodeje papírových tiskovin ve prospěch internetových portálů je už po několik let zřejmý. Lidé čtou noviny obecně méně, s časopisy to není o mnoho lepší. Co se děje?

Lidé čtou z papíru méně, protože celkově čtou méně

Během stresových pracovních dní lidé na čtení většinou nemají chuť ani čas. Zároveň si navykli, že všechny „trendy drby“ dostanou zcela zdarma na tržišti – rozuměj na webu a jeho různých portálech. Tam se navíc o „čtení“ v pravém slova smyslu úplně hovořit nedá. (Jinak by se pro web nemusely připravovat speciální texty. Viz náš článek Website content writer a texty pro web.)

Časopisy jsou na tom – oproti novinám – z určitého hlediska trochu lépe. Jejich cílová skupina může být natolik specifická, že internetový portál papírový obsah úplně nenahradí. Většina mainstreamových spotřebitelů si papírové časopisy kupuje právě proto, aby si u nich mohla odpočinout, prolistovat si články u kávy, trochu se začíst do příběhů, relaxovat…

Viz též: Konec tištěných publikací v nedohlednu






Newsweek na čas přestal vycházet v tiskové podobě

Nicméně, před rokem přestal v papírové podobě úplně vycházet slavný americký Newsweek. Obsah redakce přesunula kompletně na web (máme na mysli americkou verzi časopisu, některé licencované cizojazyčné mutace vycházejí tiskem nadále). Od roku 2005 totiž papírová verze Newsweeku údajně přišla přibližně o polovinu původní čtenářské obce, důsledkem čehož magazín ztratil přibližně 80 procent původní reklamy. O obnovení tištěné verze časopisu se nicméně vážně uvažuje.

Jak jsou na tom další významné časopisy, se lze ve většině případů jen dohadovat. Na pokles prodeje printových médií si však v posledních letech stěžují téměř všichni vydavatelé. Lze předpokládat, že s trhem tištěných médií bude v nejbližších letech hýbat i nárůst tabletů. Střední třída se naučí číst si své oblíbené časopisy v přenosném zařízené. Někteří z praktických, jiní z čistě prestižních důvodů. – Podle toho bude to čtení vypadat.

Sestavení žebříčku nejpopulárnějších časopisů

Tisk amerického Newsweeku byl zastaven při nákladu jednoho a půl milionu výtisků. Je to hodně, nebo málo? Jak jsou na tom ostatní významné časopisy? A v jakých nákladech dnes vlastně vycházejí tiskem?

Pokusili jsme se sestavit žebříček celosvětově nejpopulárnějších tištěných časopisů z hlediska jejich nákladu. Jednak nás zajímalo, které tituly to jsou, druhak jsme chtěli mít představu, o jakých číslech je vlastně řeč, když se občas hovoří o konci printových médií. (Náš názor na tuto problematiku si můžete přečíst v článku Konec tištěných publikací v nedohlednu.)

Na webu najdete celou řadu žebříčků časopisů s největším nákladem i největší čteností, setříděných podle regionů, zemí nebo jejich zaměření. Startovním zdrojem naší rešerše byla data z anglické Wikipedie, které jsme ovšem museli dále ověřovat, upřesňovat a doplňovat.

Protože naprostá většina největších časopisů je tištěna a distribuována na území Spojených států, využili jsme také údaje respektované International Federation of Audit Bureaux of Circulations (IFABC) , také The Association of Magazine Media (MPA) i několika dalších zdrojů.

Do první desítky se nedostal žádný z titulů, které jsou tuzemským čtenářům v českém jazyce k dispozici prostřednictvím běžné komerční sítě distributorů. Specifické postavení mají v tomto ohledu tituly na prvních dvou příčkách. Celosvětově jsou totiž distribuovány dobrovolníky prostřednictvím nevýdělečné kolportáže a jsou podporovány dobrovolnými dary. Výše nákladu obou dvou titulů je dána tím, že nejsou šířeny jen v několika málo velkých oblastech, ale doslova celosvětově. Nejde přitom o různé časopisy pod jednou licencí, ale o identický časopis jedné redakce, simultánně vydávaný v jednotlivých jazycích.





Licenční politika a různé redakce jsou naopak důvodem, proč se v první desítce neobjevuje například Cosmopolitan či National Geographic. Obě značky totiž zastřešují mutace časopisů různých redakcí. Americký National Geographic tak není identický s českou mutací, která vychází od roku 2002, a většina žebříčků je proto považuje za dva různé tituly. Přes identický brand je obsah jiný. I v případě, že by se podařilo ověřit a sečíst všechny mutace těchto časopisů, jádro většiny žebříčků (včetně našeho) by tím nebylo dotčeno.

Totéž se týká časopisu Reader’s Digest, který se do první desítky probojoval na deváté místo. I kdybychom sečetli všechna jeho individuální vydání, nedostal by se tento časopis, někdy nepřesně uváděný jako nejčtenější , svým nákladem výš, než na pátou příčku.

  • Poznámka: Jsme si vědomi toho, že čtenost nekopíruje počet výtisků (náklad). Náš žebříček je sestaven na základě deklarovaného a více méně ověřitelného nákladu výtisků. Pod problematickým pojmem čtenost bývá uváděn odhad osob, jejichž rukama jednotlivé výtisky projdou. Výsledné číslo je pochopitelně neověřitelné, byť je samozřejmě marketingově zajímavější.

›› Pokračování článku

›› Zpět