rešerše webu







7.6.2013, ToSiPiš.cz: HOMEAnalýzyVýzkum, analýzy

Titulní stránka DTEST 2013-05

Před rokem jsme psali náš článek o zavádějícím nefiltrovaném Staropramenu s mrtvými kvasnicemi a letos tu máme pivní událost ještě choulostivější.

Klíčovou zprávu sporu jste už asi zaznamenali, takže pouze telegraficky: Občanské sdružení spotřebitelů TEST v květnovém čísle svého časopisu dTest zveřejnilo výsledky rozsáhlého testování tuzemských piv. Testy sdružení tehdy mimo jiné v 33 různých tuzemských pivních značkách odhalily přítomnost škodlivých mykotoxinů.

To by se snad ještě pochopit dalo. – Malé pivovary se u nás potěšeně rozrůstají a jistá míra nezodpovědnosti je daná jak lidskou nedokonalostí, tak i zběsilostí doby a v některých případech samozřejmě i šetřením na nesprávném místě. Co však překvapilo nejvíce, byly extrémně velké záporné hodnoty u tmavého piva SvijanySvijanská kněžna s 5,2 % alkoholu. Litr uvedeného piva jich obsahoval 85 mikrogramů, což je množství překračující tolerovatelnou denní dávku.

Tedy stalo se. Budiž! Ve slušné společnosti by ale mělo platit pravidlo: Když se někde stala chyba, napravíme ji (dáme větší pozor, z čeho vaříme) a poškozenému se omluvíme (konzument se mohl cítit poškozen). Reputace tím pádem zas tak pošramocená nebude a za pár měsíců se nad případem nadobro zavře voda. A to nejdůležitější: Spotřebitel bude, doufejme, dostávat lepší produkt. Pivovar Svijany se ovšem rozhodl pro jinou taktiku: Začal hledat cesty, jak nepohodlné spotřebitelské sdružení zlikvidovat. To jsou jednak trochu gangsterské metody a pak si člověk hlavně říká: Zajímají se ve Svijanech ještě vůbec o spotřebitele?

Kdo je kdo ve sporu dTest vs. Svijany

Občanské sdružení spotřebitelů TEST je po faktickém ukončení činnosti Sdružení obrany spotřebitelů (SOS) jediným spotřebitelským sdružením s reálným celorepublikovým dopadem. Jako jediné tuzemské spotřebitelské sdružení se systematicky a dlouhodobě zaměřuje na testování širokého spektra produktů.

Od roku 1993 vydává svůj vlastní tištěný časopis (aktuálně má cca 50 tisíc předplatitelů), precizní web (aktuální roční návštěvnost cca 4 miliony návštěv) i elektronický newsletter. Má také jasnou a velice úspěšnou komunikační strategii. Sdružení TEST je v prostřední spotřebitelských organizací respektováno i mezinárodně, neboť je součástí mezinárodní sítě významných spotřebitelských organizací.

Časopis Dobrý test sdružení DTEST

Zřejmě největším limitem testů publikovaných sdružením je nezveřejňování laboratoří a zkušeben, ve kterých testování jednotlivých výrobků probíhá. Na neprůhlednost testování průběžně poukazují i někteří spotřebitelé, pakliže se jim některé publikované testy nezdají.

Zadavatelé spotřebitelských testů nechtějí testovací laboratoře vystavovat mediálním tlakům nebo zastrašování ze strany lobbystických skupin. Sdružení TEST ostatně není jediné, které se principem utajování řídí. Anonimizační metoda byla sdružením přejata od zahraničních spotřebitelských organizací, do jejichž sítě sdružení TEST patří.

Největší problémem ovšem není utajování laboratoře, ale nereprezentativnost vzorků používaných k testování. Platí to obecně, ale u potravin dvojnásob. Pokud totiž testujete pouze jeden jediný vzorek, vždy hrozí velké riziko, že narazíte na výjimečně dobrý nebo výjimečně špatný výrobek. Když se tedy rozhodnete otestovat pouze jednu lahev piva z jedné výrobní směny, může se stát, že bude nadprůměrně dobré, nebo naopak bude ze z pracovní směny, která takříkajíc neměla svůj den.

Dehonestovat určitou pivní značku na základě jediné testované lahve je proto nesmysl, ať už byl provedený test jakkoli exaktní. Aby byl test alespoň trochu reprezentativní, musel by obsahovat výsledky několika lahví s rozdílnými výrobními šaržemi. Test jedné lahve prakticky nic neznamená a zveřejnit výsledky takového testu je jednoznačná nezodpovědnost!

Na druhé straně sporu stojí Pivovar Svijany, ekonomický zázrak, nenápadný regionální pivovar, který se v posledních letech prodral mezi (Pilsner Urquell, Velkopopovický Kozel, Staropramen, Gambrinus, Svijany), případně mezi osmičku (+ Bernard, Krušovice, Radegast, Starobrno) nejpopulárnějších tuzemských značek. Možná je to dáno zachováváním některých tradičních pivovarských receptů, možná vědomým udržováním dojmu, že jde pouze o malý pivovar.

Buď jak buď, s nárůstem objemu jde většinou v ruku v ruce určitý pokles kvality (malý pivovar prostě nebývá na velké objemy stavěný) a samozřejmě i nepřejícnost některých konkurentů. – Když se v roce 2010 v médiích objevila uměle vyvolaná kauza Tetrahop (zdraví neškodný chemický stabilizátor pěny), bylo zřejmé, že prosperující Pivovar Svijany nějaké nepřátele určitě má.

Zájmy konzumenta jdou stranou?

Nicméně nic z výše uvedeného není jádrem sporu, který vyvolává určitou nepříjemnou pachuť. Jádrem sporu už dokonce ani není ani obsah mykotoxinů ve svijanském pivu Svijanská kněžna. Trpkým douškem se pro přemýšlivé spotřebitele staly následné kroky ředitele pivovaru Romana Havlíka.

Jak totiž vyplynulo z jeho interní komunikace, která se dostala do médií, Havlík navrhl kolegům z Českého svazu pivovarů a sladoven, zda by nestálo za to zkusit šikovným lobbingem stopnout státní dotace, které sdružení TEST každoročně dostává od ministerstva průmyslu. Své snahy odůvodnil tím, že způsob testování dTestu negativně působí na celý obor a konkrétní osobu je obtížné dohnat k právní odpovědnosti.

Vydavatel časopisu dTest reagoval sdělením, že na soudní spor je připraven a ukončení dotací činnost Sdružení TEST nenaruší. Ukázalo se také, že dotacím z operačních fondů Evropské unie se Pivovar Svijany těší v několikanásobně vyšších částkách, takže by neměl mít morální právo systém dotační politiky jakkoli kritizovat. Stal se tedy pravý opak toho, co při pokusu medializovat Svijany v roce 2010 skrze Tetrahop.

Pivovar se tehdy nemotorným obhajobám vyhnul a většina spotřebitelů případ ani nezaznamenala. Tentokrát je vše jinak. Nejenže se odkryla méně ušlechtilá tvář vedení pivovaru, nejenže tiskový servis pivovaru byl mimořádně nekompetentní, především se ukázalo, že už vůbec nejde o spotřebitele. Kvůli teoretickému a zatím nezměřenému poklesu zisku a vlastního profitu je ochoten likvidovat ochranný svaz svých vlastních spotřebitelů. – Svijanské pivo tím dostalo pořádně hořkou příchuť.

Pokud v občanském sdružení spotřebitelů TEST kvalitu piva opravdu testují pouze na základě jedné zakoupené lahve, je to metodicky zcestné a pokárání za nezodpovědnost si pak dTest jednoznačně zaslouží. Zdá se však, že nemalou šanci promarnil pivovar Svijany. Namísto smysluplné krizové komunikace se rozhodl pro protiútok v lobbystických kuloárech. Ekonomické zájmy rostoucího giganta se tak zřejmě ukázaly být důležitější, než zájmy spotřebitele. Místo smysluplné konstruktivní kritiky a promyšlenějšího testování – z čehož by měli užitek všichni – se spotřebitelská veřejnost rozdělila na dva vyhraněné tábory.




›› Zpět