rešerše webu







13.5.2013, ToSiPiš.cz: HOMEByznys plánReklama, marketing

S tím, že byznys plán je nesmysl nesouhlasíme

V podnikání dá hlavně na pocity a intuici. Na byznys plány rezignoval už dávno. „Byznys plán je nesmysl. Plní se jen na papíře. Dvacet tři let podnikám bez něho. Pokud se lidem restaurace líbí, tak se začne plnit. Z toho vzniká zisk. Obráceně to nefunguje,“ vysvětluje s tím, že není třeba mít strach. Lidé jíst nepřestanou a krize jednou přejde. Navíc krizi ve svém byznyse prý ani nepocítil.

Podnikatelský plán je k ničemu? Opravdu?

Restauratér Yurij Kolesnik, který provozuje vyhlášenou pražskou restauraci La Veranda, dá v podnikání hlavně na pocity a intuici. Na byznys plány prý už rezignoval dávno. Tvrdí to v rozhovoru, který dnes otiskly Hospodářské noviny. Co na to lidé z naší redakce, kteří business plány pomáhají vytvářet na klíč a na profesionální úrovni?

Byznys plán je nesmysl. Plní se jen na papíře. Dvacet tři let podnikám bez něho. Pokud se lidem restaurace líbí, tak se začne plnit,“ říká Yurij Kolesnik v dnešním rozhovoru HN. Vzhledem k tomu, že na Ukrajině v průběhu devadesátých let otevřel několik restaurací, vypadá to, že ví, co říká. Ale…

O chvíli později už sám přiznává potíže s plánováním, kterým se při otevření pražské restaurace nevyhnul: „Nedělal jsem to, co jsem chtěl, ale to, co je in. V centru Prahy jsem otevřel designovou restauraci. Inspiraci jsem si přivezl z Londýna a myslel jsem, že bude fungovat i tady. Ale nefungovala. Lidi do ní nechodili. Jednoho dne jsem si řekl, že takhle to dál nejde. Všechno jsme vyhodili a změnili koncept.“

Jinými slovy: Restaurace na Ukrajině v období divokého kapitalismu rozběhnout dokázal. V Praze se ale s intuicí se zlou potázal. Jak to tedy je? Má tvorba podnikatelského plánu smysl, nebo ne? Nejprve si vyjasněme, co business plán je, a co naopak není, respektive, co nemá být.

Co je to business plan

Byznys plán nebo také podnikatelský plán je vaše podnikatelská vize přenesená na papír. Pokud možno pečlivě zanalyzovaná do všech detailů. Účelem business planu je pečlivě promyslet všechny možnosti a rizika. Chyby je totiž vždycky lepší dělat na papíře, nežli v reálném životě. Na papíře to stojí pár dní přemýšlení, případně pár tisíc za práci analytika a byznys kouče. V reálném světě byste ale mohli špatným plánováním přijít o milióny.

Z toho vyplývá, že business plán si píšete hlavně pro sebe. Každoročně pomůžeme našim klientům s tvorbou několika desítek podnikatelských plánů a dobře víme, jak to funguje. Když jim prostřednictvím osobního koučování pomůžeme „hodit na papír“ vše, co mají v hlavě, v mnoha případech překvapivě zjišťují, že tam něco chybí nebo že něco nefunguje tak dobře, jako to původně fungovalo v jejich hlavě.





Najednou se ukáže, že vůbec nemají domyšlenou tvorbu cash flow, nebo že zcela zapomněli na silnou konkurenci za rohem. A to jsou velké výhody byznys plánu. Jeho prostřednictvím se dají objevit nečekané díry v původním podnikatelském záměru. Často se je pak podaří zacelit nebo úplně odstranit. Klíčové ale je vůbec ty nedostatky objevit! A k tomu slouží byznys plán.

Někdy se také může stát, že klientovi nakonec doporučíme jeho byznys plán nerealizovat. Samozřejmě, je to pouze doporučení, ale varovat klienta před zbytečným hazardem považujeme z naší strany za solidní.

A jak je to s tou legendární intuicí? Podnikatelský plán intuici nejenže nezavrhuje, ale v určitém smyslu ji dokonce potřebuje. Jak by například bez intuice mohl vzniknout dobrý nápad na zaplnění díry na trhu? Jedním z klíčových pozitivních prvků podnikatelského plánování ovšem je intuici prověřit. Intuice je totiž dobrý sluha, ale špatný pán.

Co by neměl být business plan

Nepřítelem kvalitního byznys plánu je formalismus. Je pravdou, že když je pro realizaci podnikatelského projektu nezbytné získat investora nebo úvěr od banky, vznikají občas podnikatelské plány tak potěmkinovské a formální, že se úšklebku restauratéra Yurije Kolesnika nelze vůbec divit. To ale není vina původního smyslu dokumentu, ale vadného obsahu.

Někdy se také dává zbytečně moc velký důraz na estetiku a prezentaci byznys plánu. Kvalitní prezentace je samozřejmě důležitá. Pokud se ale z infografiky a slovíčkaření stane prázdná vata, která nahrazuje skutečná data, výsledkem není byznys plán, ale jenom šalba a klam.

Proč některé restaurace krachují

Řekněme si to ještě jinak: Proč některé restaurace krachují? Protože mají byznys plán? To je samozřejmě nesmysl. Krachující restaurace v naprosté většině žádný podnikatelský plán nemají a to je jejich problém. Nepřemýšlejí o tom, co chce zákazník, neřeší své finanční toky a jednoho dne se ucho pomyslného džbánu utrhne.

Proč to se tedy Kolesnikovi v devadesátých letech bez byznys plánu dařilo? Důvodů může být více. Domníváme se však, že to byl mix několika hlavních příčin:

  1. Začal podnikat v době, kdy pravidla volného trhu teprve vznikala a on byl ochoten se učit. – Když systém vzniká, často vám ledasco projde. Kolesnik začal své první ukrajinské restaurace zakládat před 23 lety. Během devadesátých let jich založil několik. Když se jakýkoli systém teprve rodí, můžete si možná dovolit být více spontánní. Podnikat okolo vás zatím neumí nikdo, konkurence neexistuje, poptávka je obrovská… Ovšem ve společnosti, která už má určitý řád, je čistě spontánní přístup bez plánování zbytečné riziko.
  2. Kolesnik dobře věděl, co chce. Měl jasnou vizi. Sám přece říká: „Restaurace ještě nefungovaly. A já snil o tom, že začnu rozvážet lidem jídlo, tak jak to dělají na Západě.“ – Věděl, že lidí chtějí jíst a snažil se uplatnit západní model péče o zákazníky.
  3. Bez byznys plánu Kolesnik ve skutečnosti úplně nepodnikal. Neměl možná všechny detaily na papíře, ale dobře věděl, co lidé chtějí a jak jim to chce dát. Neměl možná úplně vyřešené finanční toky. Dokázal se ale rychle učit.

Náš návrh řešení

Pokud nechcete zbytečně experimentovat, vyžádejte si od nás pomoc s tvorbou vhodného strategického dokumentu, který vám podnikání usnadní. Může to být nejen podnikatelský plán, ale také marketingový plán, průzkum trhu nebo jiná analýza.

Nechceme vás připravit o vaši bezprostřednost, o vaše emoce a už vůbec ne o vize. Nesnažíme se dělat věci zbytečně složitější, než jsou. Opakovaně se ale přesvědčujeme, že kvalitní plánování s pomocí zkušeného kouče odhalí mnohé vážné nedostatky a upozorní na předvídatelné problémy.

Budeme rádi, když nás budete kontaktovat pro další informace.

›› Zpět