16.3.2013, ToSiPiš.cz: HOMERešerše, výzkumVýzkum, analýzy

Pátrání po Sugar Manovi je mimořádně pozitivním příběhem z negativní doby. Je to o příběh o americkém hudebníkovi, který byl v Jihoafrické republice slavnější než Rolling Stones a Elvis Presley dohromady. Ale nevěděl o tom. Když to pak ve svých 56 letech zjistil, zůstal stejně skromný a bezprostřední, jakým byl po celý život. Pátrání po Sugar Manovi je filmem, který stojí za to vidět.

Film Hledání Sugar Mana

Recenze filmu | Pátrání po Sugar Manovi / Searching for Sugar Man. Režie: Malik Bendjelloul. Hudba: Sixto Rodriguez. České titulky. Švédsko / Velká Británie, 2012, 86 minut.

Studená skutečnost

Detroitský písničkář Sixto Rodriguez (1942) se stal hudební superstar souhrou neobvyklých a jen obtížně uvěřitelných okolností. Kdyby to měl být smyšlený scénář na film, byl by odmítnut jako nereálný. Jak i v  samotném Bendjelloulově dokumentu říká jeden novinář, člověk se musí hodně přemáhat, aby byl ochoten Rodriguezovu příběhu uvěřit a nehledal v něm nějaké komplikované PR. A ten příběh se opravdu stal.

Rodriguez prožil téměř celý svůj život v chudé čtvrti amerického Detroitu. Chudodu, těžkou práci a každodenní probíjení životem znal z vlastní zkušenosti. Pocity otiskované do textů jeho písní byly kritikou systému, hledáním vnitřního klidu a životní cesty. Působil jako básník chudých detroitských čtvrtí, trochu rebelantský, jako Karel Kryl, trochu melancholický jako Leonard Cohen. Lze jenom litovat, že Rodriguez nikdy nedostal větší prostor k psaní poezie a drobné prózy.

Do hledáčku hudebních producentů se Sixto Rodriguez dostal koncem šedesátých let přímo ve svém rodném Detroitu. Hrál na kytaru v místních zakouřených lokálech a větším úspěchům nešel v ústrety už jen tím, že z ostychu hrával zády k publiku. Když ale dva místní hudební producenti slyšeli jeho charakteristický hlas a silné texty, došli k závěru, že by mohl být podobně slavný jako Bob Dylan a natočili s ním debutové LP s názvem Cold Fact (1970).

Jeho album však k velkému překvapení obou hudebních producentů propadlo. V Bendjelloulově dokumentu je naznačeno, že snad pro chybnou komunikaci s veřejností, které dostatečně jasně nikdo nevysvětlil, že Cold Fact není žádná musica latina, ale anglosaský folk. Nečekaně se však na scéně objevil další a ještě slavnější producent, který byl albem uchvácen.

Tak vzniklo druhé album Coming from Reality (1971). Propadlo ovšem stejně jako to první. V počátcích přípravy třetího alba dostal Rodriguez vyhazov a zmizel ze scény do světa nádeničiny a drobných dělnických profesí. To by mohl to být konec příběhu…

›› Pokračování článku