rešerše webu







25.6.2012, ToSiPiš.cz: HOMEInternetový marketingPohostinství

Nefiltrovaný Staropramen

Současný Staropramen čili Staráč mezi znalci piva moc dobrou pověst nemá. Na druhou stranu s nabídkou svých piv alespoň něco dělá. Ovšem, kam až může přizpůsobování zákazníkům motivované pouze ziskem zajít, to názorně ukazuje nefiltrovaný Staropramen a s ním spojená nedávná kauza. Oficiální reklamní slogan „Chlapi vědí proč“ tak dostává nové a nepříliš lichotivé souvislosti…

Plavou tam mrtvé kvasnice – Chlapi vědí proč

Nefiltrovaný Staropramen je v prodeji od léta roku 2011. Protože Staropramen v Praze čepuje každá druhá restaurace, u oběda se mu jednoho dne prostě nevyhnete. Už několikrát jsme se proto s kolegy při čekání na jídlo dohadovali, čím to, že má nefiltrovaný Staropramen tak nezvyklou barvu a takovou zvláštní máslovou konzistenci.

A proč kvasnicový zákal nefiltrovaného Staropramenu nesedá ke dnu, ale zhusta plave ve sklenici. A pak ta pro pivo netypická chuť. – Ano, taková trošičku nahořklá, připomínající srpnová jablka. A ještě navíc to pivo trochu voní po banánech… Že by? Ne, to určitě ne! V pivovaru tam určitě nic nepřidávají. To by to přeci nějak deklarovali… A navíc, proč by to vůbec dělali…

Kvasnicové filtrované s jablečnou dření

No a před několika dny to prasklo: Nefiltrovaný Staropramen totiž prochází pasterací! Prokázaly to prakticky náhodou testy Hospodářských novin, které se primárně zaměřovaly na míchání filtrovaného a nefiltrovaného piva Bernard. Odhalení Hospodářek tak potvrdilo už dříve šířené názory, že nefiltrovaný Staropramen je po všech směrech zvláštní pivo. Nyní navíc víme, že nefiltrovaný Staropramen je vlastně mrtvý pojem.

Podle vyhlášky č. 45/2000 Sb. je nefiltrované pivo takové, u něhož nebyla provedena filtrace. Že tím pádem nebude ani pasterizované si možná nejeden poživatel možná myslí nějak automaticky. Zákon to ovšem neukládá. Pivní gurmáni nicméně hovoří o podvodu. Proč?

Nefiltrovaná piva s živými kvasinkami jsou totiž jednoduše živější a jinak chutnají. To je přeci příčina jejich popularity! Tato hlavní přednost nefiltrovaných piv ovšem mizí okamžikem, kdy pasterizace živé kvasinky zlikviduje. Pasterizační proces navíc bere pivu i enzymy, které určují povahu nefiltrovaného piva.

Smysl pasterizace je samozřejmě jasný. Pivo déle vydrží. Vydávat pasterizované pivo za nefiltrované ovšem mnozí pivaři nepovažují za čestné a my s nimi v tomto ohledu souhlasíme. Zvláště, když pivovar do pasterizovaného piva promyšleně přidává jablečný extrakt, aby pivo působilo zakaleně. Při pasterizaci se totiž původní zákaz likviduje spolu s kvasnicemi. To, co tedy u nefiltrovaného Staropramenu možná považujete za kvasnice, nejsou kvasnice, ale jablečná dřeň.

Dávat do piva jablečnou dřeň samozřejmě není nijak zdravotně závadné. Bavíme se ale pořád o pivu? Hlavní problém je podle nás v nezřízené marketizaci, která si už přestala dávat rozumné hranice.

Vytuněný marketing

Smíchovský Staropramen vznikl v poslední třetině 19. století a až do konce třicátých let 20. století potěšeně vzkvétal. Po válce byl znárodněn, takže další roky šlo o více méně tuctový státní pivovar. Po pádu socialistického režimu získal pivovar nové vlastníky, kteří se s vervou vrhli do rozsáhlé rekonstrukce pivovaru a samozřejmě také do propagace.

V létě roku 1999 se značka Staropramen představila s novým impozantním logem, navazujícím na svou nejúspěšnější éru pivovaru, tedy na léta třicátá 20. století. Postupně se také rozběhla výroba pivních značek, které s etapou hojnosti buď přímo souvisely, nebo ji nějak evokovaly.


›› Pokračování článku




›› Zpět