30.7.2009, ToSiPiš.cz: HOMEInternetový marketingReklama, marketing

Oblast zájmu knihy D. M. Scotta je dostatečně přehledně vymezena obšírným podnadpisem. Kniha tedy může zajímat každého, kdo chce úspěšně na internetu propagovat své služby, produkty nebo projekty, ale v internetovém prostředí se teprve zorientovává. V knize najde základy propagace na internetu.

kniha - pravidla pro marketingovou činnost

Recenze knihy | David Meerman Scott: Nová pravidla marketingu a PR. Naučte se využívat vydávání zpráv, blogy, podcasty, virální marketing a online média pro přímé oslovení zákazníků. ZONER software, s. r. o., Brno 2008, 272 s.

Opravdu nová „pravidla“?

Název knihy je poněkud nepřesný (včetně anglického, který zní The New Rules of Marketing and PR). Kniha samotná totiž není ani tak o pravidlech marketingu a PR, jako spíš o marketingových a PR nástrojích. Principy pro základní marketingová pravidla ke komunikaci se zákazníky, klienty a posluchači jsou více méně konstantní.

Co se průběžně mění, jsou technologie a atmosféra společnosti. Marketingové nástroje se průběžně mění, jak reagují na ducha doby. Srovnáte-li ale marketingové příručky před sto lety a dnes, z hlediska pravidel bude až na výjimky akcentováno v podstatě totéž. Vím to, protože v naší redakci průběžně nové i velice staré marketingové příručky používáme.

Hlavní myšlenka knihy

Pomineme-li chybný název, má D. M. Scott v textu knihy samozřejmě pravdu. Zvýšením penetrace internetu na konci 90. let vzrostl zájem veřejnosti a s tím i marketingové možnosti. Za posledních deset až patnáct let pak logicky došlo k překotnému vývoji i ve světě on-line marketingových technologií. Scottova kniha je určena všem, kteří se v dostupných propagačních on-line nástrojích chtějí blíže zorientovat. Byť první vydání knihy vyšlo už v roce 2007, v tuzemském internetovém prostředí se západní novinky zabydlují přibližně o jeden až tři roky později. Pro rok 2009 je tedy český překlad Scottovy knihy vlastně aktuální. Scott navíc v určité míře stírá rozdíly mezi tištěnými a on-line médii, takže užitek z knihy můžete mít v širší rovině.

Zjistíte, jak a o čem právně blogovat, jak využívat podcast, diskuzní fóra a stránky pro sdílení tiskových zpráv. Naopak nic se překvapivě nedozvíte o Facebooku ani Twitteru. Pro snazší základní porozumění internet marketingu to ale nevadí. O samotném marketingovém řemesle se také nedozvíte příliš mnoho (detaily na téma copywriting, link building, bloging apod. nečekejte), zato ale narazíte na množství nenápadných postřehů, které jsou naprosto zásadní. Na pozadí technologických změn kniha totiž připomíná klasické marketingové principy, kterým je třeba k efektivnímu používání internetových nástrojů porozumět. Více se o nich zmíním v závěrečném podnadpisu Klíčová hodnota knihy.

Přednosti a limity Scottova výkladu

Internet je revoluční médium. Je spojením tisku, rozhlasu, televize a veřejného diskusního prostoru. D. M. Scott doslova říká, že internet je moderní tržiště nebo jarmareční náměstí. Sám sebe vidí jako průvodce, který vás po tomto náměstí během jednoho odpoledne provede a naznačí vám základní triky pro vaše vlastní obchodování.

Největší výhodou knihy Nová pravidla marketingu a PR je autorův svěží styl (většina knihy má svůj původ v blogosféře, což je na tištěném textu vidět) a skutečnost, že až na několik málo případů v podstatě nezabíhá do žádných velkých podrobností. Kniha se tak může pro nepoučeného čtenáře stát příjemným a inspiračním průvodcem po propagačních on-line nástrojích. Díky jisté povrchnosti může být v jistém smyslu rovněž trochu nadčasovější, protože její výklad není vázán na jednu-dvě konkrétní webové služby.

V čem jsou však výhody knihy, v tom jsou i její limity. Důsledkem toho, že se Scottův entuziastický výklad veze na mělké vlně technologického výkladu, dokáže vás jistě motivovat k dalšímu hledání a experimentování. Scott ukazuje směr, ale podrobným popisem jednotlivých marketingových nástrojů se příliš nezdržuje. Snad proto si ani překladatel nebo editor knihy nedali tu práci, aby do textu či poznámek zařadili i nějaké české alternativy popisovaných marketingových nástrojů. Několik málo odkazů v knize je, ale je jich velice málo.

›› Pokračování recenze knihy David Meerman Scott: Nová pravidla marketingu a PR