rešerše webu







1.10.2008, ToSiPiš.cz: HOMERedakční službyAkce a události

V rámci kampaně připravovaných 3D animation workshops vznikla mimo jiné tato pozvánka. Producenti, distributoři (televizní společnosti, mobilní operátoři apod.), výrobci obsahu (studia), režiséři, scénáristé i animátoři jsou pochopitelně srdečně zváni...

›› Související článek

Resuscitace je naplánována na listopad

Podle Touška se moderní herectví v 3D animaci na území Česka zatím nikde nevyučuje. „Přitom právě díky tomuto oboru jsou filmy od amerického Pixaru úspěšné,“ vysvětluje Toušek a dodává: „Není divu, že současné české pokusy vycházejí téměř naprázdno. Tím nemyslím, že tvůrcům chybí talent. Těžko se však někdo může naučit pořádně animovat bez specializovaného vzdělávacího systému.“

Je možné, že účinného nasměrování se české3D animované tvorbě dostane už v nejbližší době. Již v listopadu tohoto roku totiž do Prahy zamíří několik skutečných hvězd světové3D animace. Budou tuzemským producentům, distributorům, režisérům, animátorům a scénáristům přibližovat možnosti tohoto filmového odvětví a současné světové trendy. Velký prostor bude věnován plánování, verifikaci, řízení týmu animátorů, organizaci studia a realizaci nízkorozpočtových 3D filmů a rovněž vytváření hereckého charakteru postav - konceptu a metodologii animované tvorby.

Sami organizátoři projektu Bohemian 3D Animation Workshops jsou přesvědčeni o silném potenciálu tuzemských animátorů, kteří jsou díky svým zkušenostem schopni ocenit inspiraci a nasměrování pro další úspěšnou uměleckou tvorbu. Ambicemi inspirovat se netají ani samotní přednášející, přičemž však o Česku hovoří s respektem jako o jedné z kolébek animace. O zájmu českých umělců o jednotlivé workshopy proto nepochybují.

Právě díky zahraničním vyučujícím by mohl mít celý projekt charakter srovnatelný s již popisovanou misí Gena Deitche. Například Isaac Kerlow, který patří patrně mezi největší lákadla listopadového setkání, v souvislosti s plánovanou návštěvou prohlásil:

„V Mexiku, odkud pocházím, se animátoři snaží o vlastní tvorbu, ale protože mexická animovaná tvorba nemá v podstatě žádnou historii, ze které by mohla čerpat, jde jim to velice pomalu a nesnadno. Vy v Česku máte oproti tomu úžasně bohatou zkušenost s klasickou animací, takže jsem přesvědčen, že se ve vašich podmínkách stačí jen systematicky učit moderní 3D animaci a umělecká kvalita na sebe nenechá dlouho čekat.“

Možnost osobně diskutovat nad 3D problematikou se světovými profesionály patří bezpochyby mezi největší přidané hodnoty souboru setkání Bohemian 3D Animation Workshops. Vedle toho je zde však i fakt, že jde zatím o první takto rozsáhlý projekt na území střední Evropy, který se nevěnuje výuce technické stavby loutek v určitém 3D programu. Jako cíl si naopak staví výuku a rekvalifikaci klasicky vzdělaných umělců pro 3D animaci.

Pokud máte zájem se na workshopy, které budou probíhat od 18. do 22. listopadu 2008, podívat nebo na ně někoho vyslat, přečtěte si další informace na www.3bohemians.eu. Nezávisle na tom si můžete zajít do kina na první český 3D celovečerní film Kozí příběhPověsti staré Prahy, který právě přichází do kin, a sami zhodnotit, kde tuzemskou 3D tvorbu tlačí bota. Pokud ale máte s 3D tvorbou něco společného, vezměte to za správný konec a buďte aktivní. Buďte u toho, až bude v Praze během listopadu probíhat resuscitace české kreslené animované tvorby.

Rozdíly animačních technik

Animovaný film je druh filmu, který je snímán po jednotlivých fázích (neboli snímcích filmového pásu) tak, aby se jeho přehráním plnou rychlostí vytvořil dojem plynulého pohybu. Tomuto způsobu rozpohybování se říká animace. Kreslený animovaný, loutkový i trikový film měly v bývalém Československu velmi silnou pozici i značné mezinárodní úspěchy.

Kreslený animovaný film

Mezi slavné kreslené animované filmy patří především filmy ze studia Walta Disneye. K nejznámějším pak Sněhurka a sedm trpaslíků(1937) či Lví král(1994). Kromě toho si zvláštní místo po celém světě vydobyly také japonské anime filmy, kreslené v komiksovém stylu zvaném manga. Z rozsáhlé domácí tvorby si i v zahraničí získal největší popularitu Krtek (1957–2002) výtvarníka Zdeňka Milera.

Loutkový film

Mimořádně silnou mezinárodní pozici zajistilo českému loutkovému filmu hned několik výtvarníků. Jedinečné postavení ve své době zaujímal Jiří Trnka, jenž si svými díly – například Staré pověsti české(1952) nebo Sen noci svatojánské (1959) – od světové filmové kritiky vysloužil označení Walt Disney Východu. Mezi další významné tvůrce z dob Československa patřili Hermína Týrlová, Břetislav Pojar a Jan Švankmajer. Nová generace tvůrců se profilovala například filmy Fimfárum 1–3 (2002–2008) a Jedné noci v jednom městě(2007).

Animované filmové triky

Animované triky využívají všechny animační technologie. Mezi slavnou klasiku patří trikové sekvence z filmu King Kong (1933). Rozsahem i zpracováním triků zcela předběhl svou dobu český režisér Karel Zeman, k jehož nejslavnějším filmům patří Cesta do pravěku(1955), Vynález zkázy (1958) a další.

Počítačová animace

Animované filmy vznikly původně jako kreslené, loutkové a trikové. Počítačová animace je využívána od konce 20. století, přičemž animaci dala zcela nový formát. Oproti ostatním formám animace má počítačový formát řadu výhod, a nabízí proto mnoho využití v oblastech, kde je použití jiných druhů animace buď omezené, nebo zcela nerealizovatelné.




K čemu 3D animace

Na rozdíl od 2D (tj. 2 Dimension, tedy dvojrozměrné) grafiky využívá 3D grafika trojrozměrného vyjádření geometrických dat uložených v počítači, což tvůrcům umožňuje vytvářet plastičtější zobrazení scén a událostí. Využitelnost 3D animace není omezena jen na počítačové hry a mobilní telefony. Svou nezastupitelnou roli má dnes 3D grafika pro mnohé projektanty, pro pracovníky v různých oblastech vzdělávání a i v Česku je úspěšně používána v několika marketingových kampaních.

Jednou z výhod animace je, že s její pomocí můžete nejedno vážné téma pojmout odlehčenou, ale stále důstojnou formou. V oblasti vzdělávání má 3D animace jedinečný edukativní charakter. Kdy pro reklamu nebo vzdělávací film využít hranou scénu s živými herci a kdy naopak 3D animaci, rozhodují specialisté. Rozhodující je především co a komu má být sděleno a výrobní cena k předpokládanému účelu.

Známé formáty, které využívají 3D animaci

Celovečerní filmy, seriály, reklamy, spoty a trailery, počítačové hry

Média, kde se 3D animace úspěšně prosadila

Kino, televize, osobní počítače, internet, mobilní telefony

Pro další informace kontaktujte

Ing. Marek Toušek
Bohemian Multimedia, s. r. o.

140 00 Praha 4, Budějovická 73
telefon: 261 262 280
fax: 261 262 268
e-mail: info@3bohemians.eu
internet: www.3bohemians.eu

Obrazové přílohy, které jsou součástí tiskové zprávy, lze publikovat pouze s uvedením zdroje: Bohemian Multimedia, s. r. o.

›› Související články:

›› Zpět