rešerše webu







2.2.2011, ToSiPiš.cz: HOMEKarel ČapekVýzkum, analýzy

„Chci napsat hru o umělé inteligenci, která ovládne a téměř zničí lidstvo, ale nevím jak mám ty umělé dělníky nazvat," svěřil se před více než devadesáti lety svému bratru Josefovi mladý spisovatel Karel Čapek. „Řekl bych jim laboři, ale připadá mně to nějak papírové.“

mechanický humanoidní robot v reklamě Philips
Robot si rychle našel místo v reklamě. – Jako například v této z roku 1937 na výrobky značky Philips.[1]

„Tak jim řekni roboti,“ zamumlal prý tehdy malíř Josef Čapek od malířského stojanu se štětcem v ústech a maloval dál. – Robot ve smyslu, robota, dřina, tvrdá práce...

A bylo to! Tím způsobem se tedy podle Karla Čapka zrodilo slovo robot a následně i celá divadelní hra R. U. R. (Rossum's Universal Robots). – Viz Čapkův článek: O slově robot z roku 1933.

Karel Čapek zažil s hrou R. U. R. první opravdu veliký úspěch v zahraničí, především v Anglii. Slovo robot v angličtině také okamžitě zdomácnělo. Přesto trvalo ještě mnoho let, než se nejrůznější roboti stali součástí našeho běžného života. Vedle různých domácích bedýnek a dnes už i kapesních pomocníků probíhaly ve druhé polovině 20. století také pokusy o sestrojení robotů, kteří by měli humanoidní vzhled.

I roboti z Čapkovy hry měli totiž lidský vzhled. Nebyli jako převrácený odpadkový koš s pavoukovitými končetinami. Měli oči, ústa, tváře... Vypadali jako lidé. Co víc! Byli nerozeznatelní od lidí. – „Podívejte se, slečno Gloryová, jakou děláme pleť. Sáhněte jí na tvář. [...] Nepoznala byste, že je z jiné látky než my. Prosím, má i typické chmýří blondýnek.“

cover knihy Karel Čapek

V tom tkvělo velké varování celé hry, jak k tomu podrobně ve všech souvislostech uvádí nedávno vydaná kniha Vojáku Vladimíre...Karel Čapek, Jindřich Groag a odpírači vojenské služby, kterou nedávno vydalo nakladatelství NZB.

Vědecko-technická revoluce 19. století zasela do mysli mnoha spisovatelů i konstruktérů nápady. Literáti psali, varovali, strašili... Vynálezci konstruovali... Vznikaly první, druhé i třetí generace robotů, dokonalejší a sofistikovanější. Byť se v určitém smyslu stále jedná jen o naprogramované idioty, různé inteligentní elektronické instrumenty se staly nezbytnou součástí naší civilizace.

Jsme stále jejich pány, nebo nás už ovládají?





[1] Dobový popisek k obrázku v úvodu tohoto článku:

»Umělý člověk« na pražském Radiotrhu [rok 1937]


Návštěvníci pražských veletrhů uzří při prohlídce stánku firmy Philips sensační zajímavost. Ve zvláště přizpůsobené místnosti tohoto pavilonu předvádí umělý člověk, robot nadpřirozené velikosti, své umění. Ztělesňuje automatizovanou obsluhu moderních přijímačů a ukazuje názorně, jak je u nových přístrojů Philips ‚universálním knoflíkem‘ zjednodušena obsluha a ladění; předvádí, jak tento jediný knoflík samočinně nařizuje vždy nejlepší reprodukce.

Krátkým proslovem vysvětluje sám robot důmyslnou funkci universálního knoflíku Philips. Pak se rozzáří jeho oči a robot začne pomalu a odměřeně obsluhovati obrovský universální knoflík. Obecenstvo může snadno sledovati jednotlivé fáze pohybu. Zářící nápisy ukazují, která funkce přijímače je právě pohybováním universálního knoflíku uváděna v činnost a jak je jediným knoflíkem důmyslně automatisována veškerá obsluha přijímače. Tato poučná demonstrace dokazuje přesvědčivě ohromnou výhodu ‚universálního knoflíku‘: robot ladí – slyšíte více a činíte méně!

Zpět na obrázek


* * * * *

Chcete znát i další souvislosti, které se vztahují k historii slova robot? Jak se vůbec rodí účinný název? Jaký druh kreativity je k vytváření názvu zapotřebí? Kniha uvedená níže popisuje všechny důležité požadavky. Vedle toho navíc poutavým způsobem líčí zajímavou historii více než 300 slavných a účinných značek z Česka i ze světa.

Jak vytvořit účinný název a vybudovat zvučnou značku

Pokud si chcete vytvořit zvučný název pro svou firmu, zboží nebo služby, skvělou pomůckou vám bude kniha Jak vytvořit atraktivní obchodní název firmy, služby, produktu, značky.

Na více než 300 stranách se dozvíte, co všechno by měl účinný obchodní název splňovat, a čeho je třeba se při jeho tvorbě vyvarovat. Svěží a praktický výklad je doplněn množstvím konkrétních ukázek a případových studií z tuzemského prostředí i ze světa.

Zdeněk Bauer

Další související informace najdete na webu www.TvorbaNazvu.cz.

Knihu Jak vytvořit atraktivní obchodní název firmy, služby, produktu, značky můžete za výhodnou cenu pořídit přímo na webu nakladatele, tedy na adrese www.NZB.cz.

›› Zpět